Auto Tuning Wallpapers

 


O Auto Tuning - BRZDY - brakes

Pokud jezdíte rychle, potřebujete také dobře brzdit. Celou věc je důležité posoudit z toho hlediska, že sériová brzdová soustava je dimenzována s jistou rezervou na konkrétní parametry daného vozu. Pokud výkon motoru výrazně stoupne (a tím i rychlost), narůstá brzdná dráha, ale i namáhání brzd. Pokud chcete tento nedostatek eliminovat, je nutno brzdy vyměnit.
- Prvním a nejjednodušším krokem je výměna stávajícího brzdového obložení za kvalitnější. Toto obložení dokáže vydržet vyšší tepelné zatížení, problém však může být tím, že ideální vlastnosti má při vyšších teplotách než běžný typ. Jinými slovy - brzdy je potřeba mít pořádně zahřáté, jinak bude brzdný účinek zklamáním.
- Pro sportovní způsob jízdy je vhodné vyměnit brzdovou kapalinu za typ používaný v závodních vozech.    
- Nejvíce namáhané jsou pochopitelně přední brzdy. Abyste jim trochu odlehčili, je výhodnější nahradit standardní kotouče ventilovými. Zadní brzdy jsou na tom podstatně lépe, nic však nezkazíte nahrazením bubnů kotoučů.
- Pokud chcete, aby brzdný moment narostl (a tím i brzdný účinek), nezbude nic jiného než vyměnit kotouče za jiné s větším průměrem. Nezapomeňte však, že tímto krokem narůstají neodpružené hmoty (což ovlivňuje chování tlumičů) a rotační setrvačné síly, které mají negativní vliv na akceleraci. Protože naroste brzdná síla, stoupají i nároky na uchycení a další komponenty, čemuž je potřeba se přizpůsobit. Další věcí může být výměna běžných brzdových hadic za vysokotlaké.
- Použití vícepístkových brzdových třmenů zvyšuje přítlačnou sílu destičky na kotouč, ale zejména její lepší rozložení. Výsledek snad ani nemusím připomínat.
- U namáhaných brzd je důležité jejich chlazení. Dbejte na to, aby přední spoiler nezakrýval přívod vzduchu, případně z otvorů v něm nainstalujte přívodní potrubí k ofukování kotoučů. Rovněž nepoužívejte kola, která nemají dostatečné množství otvorů pro odvod tepla do brzd. Opačnou situací jsou litá kola, jejichž konstrukce paprsků vytváří ventilační efekt. To je ideál.
- Jistou variantou jsou brzdové kotouče z jiných materiálů, jako kevlar či keramika . Při jejich výrobě se využívá směsi uhlíkového prášku a pryskyřice, poté se kotouče potahují vrstvou tekutého křemíku, kde patentovým způsobem vzniká keramický povrh kotouče. Jejich hmotnost je o 60% nižší než u ocelových kotoučů. Mimořádná tepelná odolnost umožňuje snášet pracovní teplotu až do 1400oC a nedochází k vadnutí ani při opakovaném extrémním brždění. Neoddiskutovatelnou výhodou je pochopitelně snížení neodpružených hmot, nevýhodou naopak vysoká cena a problémová adaptace celé brzdové soustavy. Brzdný účinek může být navíc závislý na specifických podmínkách (např. teplotě kotouče), takže pro běžný provoz je to spíše "frajeřinka" než skutečná pomoc.
- Pro fajnšmekry , do jejichž repertoáru patří průjezdy zatáček na ruční brzdu, doporučuji odstranit západku z páky brzdy. Nezaparkujete sice v kopci, ale vyhnete se překvapení, že se brzda "šprajcla" v okamžiku, kdy to nejméně potřebujete. Pokud však používáte tuto techniku jízdy často, zkontrolujte občas zadní zavěšení, případně jej vyztužte. Sériové na podobné kousky většinou nebývá dimenzované.
- Pamatujte, že úprava brzd je v tuningu operace, na které může záviset i váš život. Proto použijte jen schválené a hlavně vyzkoušené komponenty.
 

(Z knihy "Jak na tuning!)